نوبیتک چند ساعت تا انتشار صورتجلسه FOMC؛ تاثیر آن بر قیمت بیت کوین چه خواهد بود؟ - نوبیتک

روند راکد بیت کوین و اتریوم در ۲۴ ساعت گذشته ادامه یافته است و همچنان به ترتیب در حوالی ۲۹،۱۱۵ و ۱۸۲۱ دلار معامله می‌شوند. بیت کوین طی چند هفته گذشته نوسانات محدودی را تجربه کرده و در انتظار یک جرقه برای خروج از این محدوده است. در همین حال، امشب ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران صورتجلسه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) منتشر می‌شود که دیدگاه این کمیته در مورد افزایش و یا عدم افزایش نرخ بهره ماه آینده را مشخص خواهد کرد.

به نقل از کوین دسک و بنزینگا، صورتجلسه فدرال رزرو همواره چند هفته پس از جلسات رسمی FOMC به صورت علنی منتشر می‌شود و بر اساس آن، می‌توان مواضع این کمیته در مورد اقتصاد آمریکا را مشخص کرد. به همین خاطر، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران آن را زیرنظر دارند.

امشب قرار است صورتجلسه جلسه ۲۵ و ۲۶ جولای (۳ و ۴ مرداد)‌ فدرال رزرو که منجر به افزایش ۰.۲۵٪ نرخ بهره شد، منتشر شود. در حال حاضر، سرمایه‌گذاران می‌خواهند ببینند آیا این آخرین افزایش نرخ بهره بوده و چه زمانی احتمالا فدرال رزرو این نرخ را کاهش خواهد داد.

آیا نرخ بهره در ماه سپتامبر افزایش می‌یابد؟

افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر تا حد زیادی به داده‌های تورمی بستگی دارد. همانطور که گزارش دادیم، چند روز پیش نرخ تورم ماه جولای (تیر) بهتر از انتظارات و برابر با ۳.۲٪ اعلام شد. علاوه بر شاخص قیمت مصرف‌کننده ماه جولای، پیش از جلسه آتی فدرال رزرو، نرخ تورم آگوست (مرداد) نیز منتشر می‌شود که می‌تواند در تصمیم‌گیری FOMC تاثیر بگذارد.

در حال حاضر، سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی انتظار ندارند فدرال رزرو نرخ بهره را دوباره در آینده افزایش دهد. بر اساس شاخص‌های پیش‌بینی نرخ بهره، ۹۰٪ احتمال دارد فدرال رزرو نرخ بهره را در ماه سپتامبر (شهریور) ثابت نگه دارد. علاوه بر این، ۶۵٪ سرمایه‌گذاران معتقدند در جلسه ماه نوامبر (آبان) نیز این نرخ بدون تغییر باقی می‌ماند.

بر اساس ابزار فد واچ گروه سی‌ام‌ای (CME FedWatch)، در زمان نگارش این خبر، بیش از ۹۰٪ احتمال می‌رود فدرال رزرو در جلسه ۱۹ سپتامبر خود که ۳۵ روز دیگر برگزار می‌شود، نرخ بهره را ثابت نگه دارد. در مقابل، کمتر از ۱۰٪ انتظار می‌رود نرخ بهره ۰.۲۵٪ دیگر افزایش و به ۵.۵۰ تا ۵.۷۵٪ برسد.

نمودار پیش‌بینی نرخ بهره ماه سپتامبر - منبع: CME FedWatch
نمودار پیش‌بینی نرخ بهره ماه سپتامبر – منبع: CME FedWatch

همزمان با این پیش‌بینی‌ها، سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند فدرال رزرو، اواسط سال آینده و احتمالا در ماه می روند کاهشی نرخ بهره را شروع کند. در جدول زیر، احتمال افزایش، کاهش و یا ثبات نرخ بهره در جلسات آتی فدرال رزرو بررسی شده است.

پیش‌بینی روند تغییرات نرخ بهره در ماه‌های آتی - منبع: Benzinga
پیش‌بینی روند تغییرات نرخ بهره در ماه‌های آتی – منبع: Benzinga

نخستین ETF اسپات بیت کوین در اروپا راه‌اندازی شد

تایید شدن درخواست راه‌اندازی صندوق قابل معامله بورسی اسپات بیت کوین (ETF) می‌تواند کاتالیزوری برای تکان دادن بازار باشد. در حالی که گمانه‌زنی‌های مختلفی در رابطه با تعویق و یا مخالفت با تمام درخواست‌ها به گوش می‌رسد، نتیجه دادگاه شرکت گری اسکیل و کمیسیون بورس آمریکا می‌تواند به تایید ETF اسپات این شرکت منجر شود.

روز گذشته، شرکت مدیریت دارایی ژاکوبی (Jacobi Asset Management) نخستین ETF اسپات بیت کوین در اروپا را با نماد «BCOIN» در بازار بورس یورونکست آمستردام راه‌اندازی کرد. مجوز راه‌اندازی این ETF در ماه اکتبر سال ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۰) داده شده بود و قرار بود در سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی شود. با این حال، شرکت ژاکوبی، با توجه به بازار نزولی سال گذشته تصمیم گرفت راه‌اندازی آن را تا سال جاری به تعویق بیندازد.

ETF اسپات ژاکوبی توسط کمیسیون خدمات مالی گرنزی (GFSC) قانون‌گذاری می‌شود و شرکت فیدیلیتی دیجیتال استس (Fidelity Digital Assets) حضانت آن را برعهده دارد. همچنین، شرکت معاملاتی فلو تریدرز (Flow Traders) بازارساز این ETF خواهد بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 14 views بار دسته بندی : اخبار بیت کوین ، اخبار عمومی تاريخ : 16 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.