نوبیتک نرخ تورم ماه آگوست آمریکا فراتر از انتظارات برابر ۳.۷٪ اعلام شد - نوبیتک

دقایقی پیش، فدرال رزرو آمریکا نرخ تورم ماه آگوست (مرداد) را در قالب شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) اعلام کرد. بر این اساس، شاخص قیمت مصرف‌کننده سالانه منتهی به ماه آگوست فراتر از انتظارات و برابر با ۳.۷٪ و شاخص Core CPI سالیانه نیز برابر با ۴.۳٪ اعلام شد. شاخص CPI ماه پیش برابر با ٪۳.۲ اعلام شده بود که نشان می‌دهد تورم آمریکا ۰.۴٪ افزایش یافته است.

شاخص قیمت مصرف‌کننده یکی از مهم‌ترین معیارها در تعیین سیاست‌های اقتصادی آمریکاست و فدرال رزرو معمولا با توجه به آن نرخ بهره را تعیین می‌کند. این شاخص از دو بخش Headline CPI (شاخص قیمت مصرف‌کننده اصلی) و Core CPI (شاخص قیمت مصرف‌کننده مرکزی) تشکیل شده است که تفاوت آنها در این است که CPI مرکزی قیمت کالاهای خوراکی و انرژی را درنظر نمی‌گیرد. به نظر می‌رسد در چند ماه اخیر، فدرال رزرو توجه بیشتری به شاخص CPI مرکزی داشته است.

یکی از دلایل افزایش تورم در ماه آگوست، افزایش قیمت نفت خام و رسیدن آن به بالاترین رقم ۱۰ ماه گذشته است. قیمت نفت خام وست تگزاس (WTI) صبح روز سه‌شنبه با افزایشی ۳۳ درصدی از ماه جولای (تیر) به ۸۹ دلار رسید که بالاترین قیمت در سال ۲۰۲۳ به شمار می‌رود.

علیرغم افزایش ۰.۵٪ تورم در ماه آگوست، تورم کلی تغییر چندانی نکرده و به همین خاطر انتظار می‌رود فدرال رزرو در جلسه آتی کمیته بازار آزاد فدرال در تاریخ ۱۹ و ۲۰ سپتامبر (۲۸ و ۲۹ شهریور) نرخ بهره را ثابت نگه دارد.

منبع

نوبیتک

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 147 views بار دسته بندی : اخبار عمومی تاريخ : 13 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.