نوبیتک نرخ بهره در آمریکا ۰.۲۵٪ افزایش یافت + پوشش زنده سخنرانی جروم پاول و واکنش قیمت بیت کوین - نوبیتک

تصمیم جلسه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) در مورد نرخ بهره ساعت ۲۱:۳۰ امشب اعلام شد و مطابق با پیش‌بینی‌ها، نرخ بهره ۰.۲۵٪ افزایش یافت و به ۵.۵٪ رسید. این بالاترین نرخ بهره در آمریکا در ۲۲ سال اخیر است.

تغییرات نرخ بهره ایالات متحده در ۱۰ سال گذشته
تغییرات نرخ بهره ایالات متحده در ۱۰ سال گذشته؛ منبع: تریدینگ‌ویو

به گزارش نوبیتک، فایننشال تایمز اظهار داشت معامله‌گران در بازارهای آتی صندوق‌های فدرال معتقدند این افزایش، آخرین افزایش نرخ بهره خواهد بود. با این حال، اقتصاددانان معتقدند ممکن است در صورت عدم کاهش تورم، این نرخ باز هم در آینده افزایش یابد.

کریس داوسی (Kris Dawsey)، مدیر بخش تحقیقات اقتصادی شرکت دی‌ای شاو (DE Shaw) در این رابطه می‌گوید:

بعید است کمیته بازار آزاد موضع خود را برای توقف طولانی‌مدت افزایش نرخ بهره نشان بدهد. با این حال، در صورتی که داده‌های اقتصادی ایجاب کنند، ممکن است نرخ بهره باز هم پس از جلسه ماه جولای افزایش یابد.

داده‌های اقتصادی اخیر منجر به گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر توقف احتمالی افزایش نرخ بهره شده است. بر اساس این داده‌ها، تورم مقداری بهبود یافته و علی‌رغم اینکه سرعت ماهیانه ایجاد مشاغل همچنان بالاست اما میانگین آن نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. مصرف‌کنندگان نیز با سرعت کمتری نسبت به سال گذشته خرج می‌کنند و نرخ تورم مرکزی (Core CPI) نیز نسبت به ماه گذشته کاهش یافته است. با این حال همان‌طور که پیش‌تر گزارش دادیم جروم پاول در آخرین سخنرانی مهم خود که توسط بانک مرکزی اسپانیا میزبانی می‌شد اظهار داشت اکثر سیاست‌گذاران فدرال رزرو انتظار دارند تا پایان سال دو بار دیگر نرخ بهره افزایش یابد.

کریستوفر والر (Christopher Waller)، یکی از اعضای کمیته بازار آزاد فدرال که یکی از مدافعان اصلی افزایش نرخ بهره است، چندی پیش از احتمال افزایش مجدد این نرخ در ماه سپتامبر (شهریور) خبر داد. با این حال، وی خاطرنشان کرد در صورتی که دو گزارش دیگر از شاخص قیمت مصرف‌کننده، پیشرفت معنی‌داری را نشان دهد، شاید روند افزایشی به پایان خود برسد.

قیمت بیت کوین واکنش مهمی به خبر افزایش یک چهارم درصدی نرخ بهره نشان نداد. ناظران بازار در مورد این افزایش بیش از ۹۸٪ اطمینان داشتند و قیمت بیت کوین اثر این خبر را هضم کرده بود. نکته مهم‌تر تحولات امشب سخنرانی جروم پاول است که اظهارات او در مورد آینده سیاست‌های پولی فدرال رزرو می‌تواند بازارها را تحت تاثیر قرار دهد.

تا دقایقی دیگر، جروم پاول رییس فدرال رزرو سخنرانی خواهد داشت و به سوالات خبرنگاران پاسخ خواهد داد. اظهارات پاول در این سخنرانی دید فدرال رزرو نسبت به شرایط اقتصادی آمریکا را نشان می‌دهد و سیاست‌های بانک مرکزی در ماه‌های پیش‌رو را تا حدودی مشخص خواهد کرد. مهم‌ترین نکات سخنرانی جروم پاول که ساعت ۱۰ شب به وقت تهران آغاز می‌شود در همین مطلب به صورت زنده به‌روزرسانی می‌شود.

پوشش زنده سخنرانی جروم پاول

جروم پاول سخنرانی خود را با تاکید بر اهمیت ماموریت دوگانه فدرال رزرو در حفظ ثبات قیمت‌ها (کنترل تورم) و پایین نگه داشتن نرخ بیکاری آغاز کرد. او ادامه داد که شرایط بازار کار در آمریکا بسیار قوی است با این حال PCE (شاخص برگزیده فدرال رزرو برای اندازه‌گیری نرخ تورم) علی‌رغم روند کاهشی در سال جاری با نرخ تورم هدف بانک مرکزی آمریکا یعنی ۲٪ فاصله زیادی دارد. با این حال جروم پاول تاکید کرد که بروز اثر افزایش نرخ بهره بر بخش‌های حساس اقتصاد روندی زمان‌بر است.

جروم پاول در پاسخ به سوال خبرنگار در مورد اینکه آیا روند افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داشت یا نه، اشاره کرد که CPI ژوئن بهتر از حد انتظار اعلام شد اما همچنین تاکید کرد که تا نشست بعدی در شهریور ۲ بار دیگر CPI اعلام خواهد شد و داده‌های آن‌ها بر تصمیم‌گیری فدرال رزرو اثر دارد. بازار به این اظهارات واکنش مثبت نشان داد و قیمت بیت کوین به ۲۹٬۵۰۰ دلار رسید.

نمودار قیمت بیت کوین در تایم‌فریم ۵ دقیقه‌ای
نمودار قیمت بیت کوین در تایم‌فریم ۵ دقیقه‌ای؛ منبع: تریدینگ‌ویو

در ادامه صحبت‌ها و پس از اصرار خبرنگاران بر کسب اطلاع در مورد روند تغییرات نرخ بهره در آینده، جروم پاول صحبت‌های داویش خود در مورد نرخ تورم را با اشاره به اهمیت داده‌های Core Inflation (که وضعیت آن به خوبی Headline Inflation نیست)، تعدیل کرد. بازار به این اظهارات واکنش منفی نشان داد:

نمودار قیمت بیت کوین در تایم‌فریم ۵ دقیقه‌ای
نمودار قیمت بیت کوین در تایم‌فریم ۵ دقیقه‌ای؛ منبع: تریدینگ‌ویو

پاول در ادامه تاکید کرد که نرخ بهره فعلی به اندازه قابل توجهی بیشتر از نرخ تورم و در نتیجه به اندازه کافی بازدارنده است و بر فعالیت‌های اقتصادی و محرک‌های تورمی فشار نزولی وارد می‌کند. این اظهارات داویش است، چرا که بازار آن را به معنای تمایل به توقف روند افزایشی نرخ بهره تفسیر می‌کند. روند نزولی قیمت بیت کوین متوقف شد و هم اکنون بالای میانگین متحرک ۵۰ هفته‌ای است.

خبرنگاری دیگری به اثر تقاضای شدید برای نیروی کار و به عبارتی تورم دستمزد (Wage Inflation) بر تورم کلی اشاره کرد و پرسید «چطور می‌توان تورم را همزمان با حفظ سلامت بازار کار کنترل کرد؟». جروم پاول در پاسخ به این سوال اظهار داشت شدت تقاضا برای نیروی کار در سال ۲۰۲۳ در حال تعدیل است.

او در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگری در مورد احتمال دستیابی به «فرود نرم» اقتصاد آمریکا و احتراز از ورود به دوره رکود اظهار داشت:

تحلیل‌گران FOMC معتقدند در انتهای امسال رشد GDP کاهش چشمگیری خواهد داشت ولی دیگر مانند گذشته ورود به دوره رکود [دو فصل متوالی با کاهش GDP] را پیش‌بینی نمی‌کنند.

قیمت بیت کوین به پیش‌بینی منفی جروم پاول در مورد شرایط اقتصادی در ادامه سال ۲۰۲۳ واکنش منفی نشان داد و تا ۲۹٬۲۰۰ دلار کاهش یافت:

نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم ۵ دقیقه‌ای
نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم ۵ دقیقه‌ای؛ منبع: تریدینگ‌ویو

در مجموع می‌توان لحن سخنرانی جروم پاول را داویش تلقی کرد. به صورت همزمان دو لایحه مهم مرتبط با کریپتو در کنگره آمریکا در حال بررسی هستند که امکان دارد در روزهای آینده بازار کریپتو را تحت تاثیر قرار دهند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 12 views بار دسته بندی : اخبار بیت کوین ، اخبار عمومی تاريخ : 27 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.