نوبیتک اتهامات کلاهبرداری و مجازات کیفری در کمین صرافی بایننس؛ چه تاثیری بر بازار کریپتو خواهد گذاشت؟ - نوبیتک

نشریه سمافور به نقل از منابع آگاه عنوان کرده است که صرافی بایننس ممکن است با اتهامات کلاهبرداری از طرف وزارت دادگستری در ایالات متحده روبرو شود، اما مقامات وزارت دادگستری آمریکا به دلیل خطر بروز بحران مالی برای صدور کیفرخواست با تردیدهایی روبرو هستند.

به نقل از کوین دسک و سمافور، برخی منابع آگاه گزارش داده‌اند که صرافی بایننس ممکن است با اتهامات کلاهبرداری از سوی وزارت دادگستری ایالات متحده (DOJ) مواجه شود؛ هر چند که دادستان‌ها با توجه به تجربه کسب شده از فروپاشی صرافی FTX نگران هزینه آن برای مشتریان این صرافی بوده و در حال بررسی گزینه‌های جایگزین هستند. این گزارش نشان می‌دهد در واقع وزارت دادگستری آمریکا به پرونده بایننس ورود کرده است و در حال بررسی نحوه رویکرد و تاثیرات آن بر بازار است.

نگرانی اصلی دادستان‌های فدرال این است که اگر بایننس را متهم کنند، ممکن است مشابه آنچه در پلتفرم ورشکسته FTX رخ داد، کاربران صرافی بایننس نیز پول خود را از دست بدهند و این موضوع به احتمال زیاد باعث ایجاد وحشت و تاثیر منفی در بازارهای کریپتو خواهد شد.

قیمت بیت کوین (BTC) و قیمت BNB بلافاصله پس از انتشار این گزارش کاهش یافت. در ۲۴ ساعت گذشته، BNB حدود ۲.۵٪ ریزش داشت و به ۲۳۹.۹۵ دلار رسید. این توکن در اوایل صبح پنجشنبه پس از انتشار گزارش Semafor به کمترین میزان خود یعنی ۲۳۵.۷ دلار کاهش یافت. بیت کوین نیز از الگوی مشابهی پیروی کرد و ظرف یک ساعت پس از انتشار گزارش از ۲۹٬۳۳۱ دلار به ۲۸٬۹۰۳ دلار رسید.

در گزارش سمافور (Semafor) عنوان شده است که مقامات ایالات متحده نگران هستند کیفرخواست علیه صرافی بایننس صنعت گسترده ارزهای دیجیتال را به خطر بیاندازد. منابع آگاه به این نشریه گفتند، به همین دلیل دادستان‌های وزارت دادگستری آمریکا در حال بررسی گزینه‌هایی مانند «جریمه نقدی، توافقات معوق یا حتی عدم تعقیب» هستند. احتمالا خروجی این توافقات یک مصالحه خواهد بود که بر اساس آن بایننس به برخی رفتارهای مجرمانه متهم خواهد شد و جریمه پرداخت می‌کند. در این صورت حجم آسیب به کاربران نیز کاهش خواهد یافت.

مطالعه کنید: ادعای وال استریت ژورنال: حجم معاملات بایننس در سال ۲۰۱۹ ساختگی بوده است

تاثیر این اتهامات بر بازار کریپتو

همان طور که پیش از این گزارش دادیم، نهادهای قانونگذار ایالات متحده مدتی است که در حال بررسی دقیق بایننس هستند. در اوایل سال جاری، کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) از شرکت، موسس و مدیر عامل این صرافی به دلیل «فرار عمدی» از قوانین ایالات متحده شکایت کرد.

اما آثار فروپاشی سال گذشته صرافی FTX و همچنین سابقه طولانی در امور مالی سنتی که در آن شرکت‌های شکست خورده – مانند لیمن برادرز (Lehman Brothers) در سال ۲۰۰۸ – که بقیه صنعت را با خود به زیر کشیدند، نشان می‌دهد پیگیرد قانونی یک نهاد مهم به عنوان بزرگترین صرافی ارز دیجیتال در جهان چه خطراتی را برای کل اکوسیستم ارزهای دیجیتال به دنبال خواهد داشت. سقوط FTX میلیاردها دلار از ارزهای دیجیتال را نابود کرد، وجهه این صنعت را مخدوش نمود و شرکت بزرگ وام‌دهی جنسیس (متعلق به گروه ارز دیجیتال) را به ورشکستگی سوق داد.

این موضوع ماهیت پیچیده و به سرعت در حال تکامل وضع و اجرای مقررات رمزنگاری را در ایالات متحده نشان می‌دهد؛ جایی که شرکت‌ها در یک منطقه خاکستری قانونی فعالیت می‌کنند و کاربران از هیچ یک از حمایت‌های سیستم بانکداری سنتی برخوردار نیستند.

بایننس و موسس آن، چانگ پنگ ژائو، علاوه بر کمیسیون معاملات آتی کالا، در حال حاضر با اتهاماتی از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) مواجه هستند. شکایت SEC، ژائو و شرکتش را متهم کرده است که یک صرافی ثبت‌نشده در ایالات متحده را اداره می‌کنند و آگاهانه به شهروندان آمریکا اجازه می‌دهند در صرافی بین‌المللی بایننس معامله کنند.

کارشناسان حقوقی گفته‌اند که پرونده SEC به دلیل جدی بودن اتهامات به یک اتهام کیفری شباهت دارد و این امر احتمال وجود عواقب کیفری را برای این صرافی افزایش می‌دهد. برای SEC غیرمعمول است که شکایت حقوقی را پیش از دادستان‌های فدرال، به ویژه در پرونده‌های پرمخاطب مطرح کند. این آژانس معمولا با وزارت دادگستری برای طرح اتهامات حقوقی و کیفری به صورت همزمان همکاری می‌کند.

از طرفی وزارت دادگستری معمولا هنگام بررسی اینکه آیا باید علیه شرکت‌های بزرگ کیفرخواست ارائه شود، تأثیرات آن را بر مصرف‌کنندگان، کارمندان و سهام‌داران بی‌گناه ارزیابی می‌کند. با توجه به اینکه صرافی بایننس بیشترین حجم معاملات در ارزهای دیجیتال را دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است، تاثیر تصمیمات مقامات آمریکایی می‌تواند موجب ایجاد FUD شود و عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

واکنش مدیر عامل بایننس

بایننس و مدیر عامل آن تاکنون واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند اما ژائو در توییتی به خبر روز گذشته در مورد تلاش او برای تعطیلی شعبه بایننس آمریکا واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد.

وی گفت:

کیفیت تحقیق، اعتبارسنجی یا حتی تفکر منطقی در این «اخبار» وحشتناک است.
اگر بنا به رای هیئت مدیره باشد، ۱ رای از ۳ رای چیزی را متوقف نمی‌کند. دو سوم آرا برنده است.
اگر بنا به رای سهامداران باشد، برایان یک مدیرعامل است، نه یک سرمایه‌گذار خطرپذیر (VC) یا هر نوع سرمایه‌گذار دیگری.
این فقط FUD است.

همچنین، بایننس گزارش‌ها در مورد اینکه این صرافی به مشتریان چینی اجازه فعالیت داده را رد کرده است. لازم به ذکر است که وزرات دادگستری آمریکا نیز هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 15 views بار دسته بندی : اخبار عمومی ، اطلاعیه صرافی تاريخ : 3 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.